Ako si objednať nový mobil s paušálom od 4ky s extra zľavami? VIAC INFO
Marketingové volania vedia byť poriadne nepríjemné. Ako ich mať pod kontrolou? Poradíme vám.
03.05.2023
Registrujte svoje telefónne číslo do zoznamu na webovej adrese nevyziadanevolania.sk a sami rozhodnite, či zamedzíte všetky marketingové hovory na svoje telefónne číslo alebo si len vyberiete konkrétne oblasti, z ktorých si neželáte byť s rôznymi ponukami kontaktovaný.
Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní funguje pre verejnosť už od 1.11.2022. Môžete doň registrovať každé slovenské telefónne číslo za účelom vyjadrenia nesúhlasu s prijímaním marketingových volaní. Či zamedzíte kontaktovaniu z oblasti gastronómie, poisťovníctva alebo inej oblasti, je na vás. Aktualizácia účinnosti telefónnych čísel registrovaných v tomto zozname prebieha pravidelne vždy k 1. a 16. dňu v kalendárnom mesiaci. Znamená to, že ak sa napríklad registrujete druhý deň v mesiaci, v zozname bude vaše číslo oficiálne figurovať odo dňa jeho najbližšej aktualizácie, teda od 16-teho dňa daného mesiaca.
Existuje však aj niekoľko výnimiek, kedy môže byť marketingový hovor v poriadku bez toho, aby si volajúci overoval telefónne číslo registrované v zozname. Ak ste v minulosti nakupovali cez e-shop a uviedli svoje údaje, vtedy vám e-shop môže zavolať za účelom ponuky podobného tovaru alebo služby. Ak je osoba v zmluvnom vzťahu s mobilným operátorom, ten mu môže zavolať a to aj napriek tomu, že osoba uviedla svoje telefónne číslo v zozname. Ak ste požiadali o cenovú ponuku na letnú dovolenku, cestovná agentúra vám môže zavolať s ďalšou ponukou. Vo všetkých prípadoch však platí, že môžete hovor priamo počas telefonátu namietať, volajúci musí vašu námietku preukázateľne potvrdiť a viac vás telefonicky nekontaktovať s akoukoľvek marketingovou ponukou.
Pre všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing platí, že sú povinné overovať si registrované telefónne čísla v zozname a dodržiavať vôľu zákazníka. Na toto si posvieti Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý vykonáva kontrolu nad dodržiavaním zákona. Robí to nielen z vlastnej iniciatívy, ale aj z nahlásených podnetov od verejnosti. No a v prípade, že volajúci subjekt poruší zákonnú povinnosť a nebude sa pred uskutočnením marketingového hovoru riadiť týmto zoznamom, úrad mu udelí pokutu od 200 eur do 5% z obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Text: Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb