Ako si objednať nový mobil s paušálom od 4ky s extra zľavami?  VIAC INFO 

Nesadni na lep podvodníkom! 5 tipov, ako sa nenechať napáliť

Na internete sa musíte mať na pozore. Poradíme, ako sa nestať obeťou phishingu a neprísť o peniaze.

08.06.2023

Poznáte to: dôveruj, ale preveruj. Internetoví podvodníci sú však čoraz prefíkanejší a skúšajú všetky techniky – od tých najzúfalejších, až po také, pri ktorých odhaľovaní sa zapotí naozaj skúsení používateľ internetu. 

 

Zrejme každý už dostal podvodnú SMS, ktorá sa tvárila ako správa od zásielkovej služby, aj keď ste žiadny balíček nečakali. Výnimkou nie sú ani tzv. phishingové e-maily kopírujúce banky, Facebook alebo mobilných operátorov.

 

4ka aktívne podniká kroky na ochranu všetkých svojich zákazníkov, no svoju bezpečnosť na internete môžete zvýšiť aj sami, ak budete dodržiavať týchto pár základných zásad.

 

1. Naučte sa rozpoznať, čo je PHISHING

 

Niektoré pokusy o podvod rozpoznáte už po pár sekundách. Veľké firmy majú zaregistrované vlastné domény, ktoré sú zvyčajne dostatočne chránené. Špekulanti sa však pokúšajú tieto weby viac či menej úspešne skopírovať – používajú rovnaký typ písma, obrázky či logá. 


Vždy si preto skontrolujte odosielateľa e-mailu alebo adresu odkazu, na ktorý sa chystáte kliknúť. Namiesto webu Facebook.com alebo 4ka.sk pôjde o kópie vsádzajúce na vašu nepozornosť ako Faceb00k.com, 4ka.com, 4ka.operator.sk, Ingram.com a podobne. 

 

 

2. Všímajte si, či navštevujete zabezpečené weby

 

Absolútnym základom pri navrhovaní webu sú dnes bezpečnostné certifikáty. Pri surfovaní na webe takto zabezpečený web poznáte podľa “https” pred URL adresou daného webu. 

 

Moderné prehliadače ako napríklad Chrome či Safari na takéto certifikáty upozorňujú aj ikonou malého zámku a naopak, ak certifikát webu chýba, zobrazia upozornenia, či ho naozaj chcete navštíviť.

 

Na nezabezpečených weboch nikdy nezadávajte žiadne svoje heslá a už vôbec nie číslo platobnej alebo kreditnej karty. Môže ísť o formulár, ktorý ich odošle rovno na monitor hackerov. 

 

3. Nezadávajte nič, čo od vás služba nemá prečo potrebovať

 

Čoraz častejším pokusom o podvodom sú snahy nachytať vás, ak predávate napríklad starý mobil cez Bazoš, Facebook Marketplace alebo iné podobné platformy.

 

Do vašich e-mailov, Messengerov a SMS-iek sa zbehnú podvodníci, ktorí najprv predstierajú záujem o tovar, ale trvajú na dobierke, keďže sú “zďaleka” alebo mimo SR. 

 

Ponúknu sa, že zaplatia vopred, no požadujú číslo vašej karty, na ktorú vraj pošlú peniaze. Ide však o logický nezmysel, bankové karty totiž vo väčšine prípadov slúžia na platenie, nie na prijímanie peňazí – tie by vám mohli poslať rovno na účet. Ide samozrejme o podvod, ako vylákať údaje o karte a vybrať vám z nej všetky peniaze. Aj tu si môžete všimnúť falošné URL.

 

 

4ka od vás napríklad nemá prečo požadovať overenie vášho telefónneho čísla. Akonáhle vložíte SIM do mobilu a zapnete ho, prihlási sa do našej siete automaticky. 

 

4. Neklikajte na adresy v e-mailoch a SMS, weby navštívte sami

 

Mnohé služby vám síce posielajú notifikačné e-maily a SMS, no čoraz častejšie sú úplne bez linkov a odkazov. Práve kvôli tomu, že podobné zneužívajú phishingoví podvodníci. 

 

Ak teda potrebujete niečo vybaviť, vždy je bezpečnejšie, ak zadáte adresu danej služby do vyhľadávača sami. Sami si skontrolujete, či je bez preklepov a neotvárate žiadne kópie. 

 

5. Preferujte aplikácie, ako napríklad Moja zóna pre Android a iOS

 

Ešte bezpečnejším spôsobom komunikácie s bankou, obľúbenou službou či operátorom je stiahnutie ich oficiálnej aplikácie do vášho mobilu. 

 

Tie budú so servermi služby vždy komunikovať cez zabezpečené kanály a nemusíte sa starať o žiadnu kontrolu pravosti webov alebo URL adries. 

 

4ka vám napríklad umožňuje skontrolovať si výšku svojho kreditu, aktuálnu spotrebu alebo dokonca zaplatiť za faktúry cez aplikáciu Moja zóna pre Android, iOS a smartfóny Huawei. 


 

© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.
© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.
© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.